BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

söndag 25 mars 2007

Khmererna regerar

Lokalbefolkningen visste om den, men i flera hundra år var Angkor bortglömd av omvärlden, helt övervuxen av djungeln. Till 1850-talet, då en arkeolog högg sig fram hit och den förlorade staden upptäcktes.
Sitter nu mitt i Angkor Wat, det mest kända templet, och mobilbloggar. Det hade de nog inte trott khmererna när de byggde stället.
Det är faktiskt grymt imponerande. Utan att ha sett pyramiderna antar jag att det här är i samma härad. Det är verkligen ett arkitektoniskt mästerverk som jag bara inte fattar hur de fick till för mer än tusen år sedan.
Och då är detta bara ett tempel. Ett par kilometer bort finns en hel jäkla tempelstad som kan ha rymt en miljon människor. Jag har hyrt en hoj som jag ska åka dit med i eftermiddag.
Här är mkt varmt. Har ryggsäcken full av vatten.

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest