1. Capo från Capo Marin är en oerhört rå metallkonstruktion som du ser ut att kunna köra upp på ett berg med. Utrustad med två dieseldrivna vattenjetaggregat är manövrerförmågan garanterat god. Gott om utrymme där bak finns så det går att duka upp ett långbord. Det är annars ett problem att så få fritidsbåtar har tillräckligt stora ytterutrymmen.
Capo är förstås tänkt främst som arbetsbåt, men enligt försäljaren har två tredjedelar av produktionen gått till privatpersoner. Cool är den hur som helst.
2. I en tid när segelbåtar är förvillande lika varandra är det kul att kolla in Bentas segelbåtar, här en Benta 38. Med italienskt formspråk är båten både väldigt ren i linjer och på detaljer. Kolfiberskrov ger liten vikt och båten är fylld av tekniska finesser.
"Tanken är att man ska kunna ge sig ut och segla den ensam", förklarar demonstrationstjejen och ser nästan övertygande ut.
Trasslet med skotet på durken är till exempel borta och ersatt med ett hydrualiskt system som sköts med knappar från styrpulpeten. Istället för en hård plastdurk sitter man och seglar i bekväma soffor. Den öppna aktern ger närhet till vattnet. Ruffen är stilren och funktionell.
Den här Bentan är 11,66 meter, går 2,75 på djupet, har en 20-hästars maskin och rigg av kolfiber.
Skulle jag ha obegränsat med deg och vara ute efter en lättseglad båt så låg den här bra till. Men, som demotjejen själv svarar på frågan om vilka som köper båten: "Man ska ju ha en del pengar."
Skulle jag ha obegränsat med deg och vara ute efter en lättseglad båt så låg den här bra till. Men, som demotjejen själv svarar på frågan om vilka som köper båten: "Man ska ju ha en del pengar."
3. Grand Banks fartyg är majestätiska, om än rätt opraktiska. Nu var det en variant med relativt stort akterdäck med på mässan (en ungefär likadan som den på bilden) vilket ger en hyfsat vettig uteplats i aktern. På många Grand Banks finns där istället en akterhytt som sticker upp och visserligen är stor utrymmesmässigt men som omöjliggör att duka upp ett rejält middagsbord utomhus. Då väljer jag hellre varianten med akterdäck, om jag nu ska ha en sådan skuta, trots att kryssaren därmed bara har fem kojer. Vilket är väl lite för en så stor båt kan man tycka.
5. Nej, snygg är den inte. Ej heller lätt att klämma in i en gästhamn eller lägga upp på vinterförvaring, om nu nån tänkt det. Men köper du en Rawcat 40 har du andra behov. Pråmen, för det är väl det närmaste man kommer, är en helt fullutrustad lägenhet med isolering och kamin i vardagsrummet som vätter föröver. Akterut finns två sovrum, kaklat badrum och även ett fullutrustat kök med 80 liters kylskåp och spis i anslutning till vardagsrummet (se de inklippta småbilderna ovan). På en liten pinnstol framme på styrbords sida sitter man även och kör skapelsen.
En flytande bostad helt enkelt.
Jag har mina betänkligheter kring katamaranskrovet. Redan i den rätt lugna sjön vid Djurgården gungade huset rätt rejält och kanske vill man ha något mera stabilt som långtidsbostad. Eller i varje fall en mera skyddad hamn.
Fartyget mäter strax under tolv meter på längden, är 5,30 bred, väger åtta ton och marschar tolv knop med hjälp av en dieselmaskin i varje aluminiumskrov.