Så ska de ta dig till stjärnorna
Här är brittiska miljardären Sir Richard Bransons nya superrymdskepp som ska öppna en ny marknad för kommersiella resor till rymden. Sedan föregångaren Space Ship One vann 10 miljoner US-dollar i pristävlingen Ansari X Prize för bästa rymdraket 2004 har Bransons rymdflygbolag Virgin Galactic arbetat vidare på en ny verison av den märkliga farkosten. Resultatet presenterades på måndagen av Branson själv och flygdesignern Burt Rutan.
"Vi har alla väntat tålmodigt på hur det nya skeppet ska se ut", konstaterade Peter Cheney, 63, en potentiell rymdturist från Seattle som var bland de första att sätta upp sig på listan när möjligheten till kommersiella rymsresor öppande sig.
SS2, som är byggt i kompositmaterial av låg vikt, dubblar kapaciteten jämfört med föregångaren SS1 och kan bära sex passagerare och två piloter. Tester av flygmaskinen inleds 2010 med målet att starta kommersiella uppskjutningar 2011 med bas vid en flygplats i New Mexico. En resa beräknas vara i 2,5 timmar. SS2 tas upp till marchhöjd av ett moderflygplan, varifrån rymdraketen sätter fart för egen maskin upp till maxhöjden på 110 kilometer. Vid topphöjden upplever passagerarna sex minuters tids tyngdlöshet, till det facila priset av 200 000 dollar, innan maskinen vänder och seglar nedåt i atmosfären som ett vanligt flygplan. (Se grafiken.)
Flera andra bolag är igång med utveckling av andra kommersiella rymdskepp men Bransons Virgin Galactic spås ha kommit längst i utvecklingen.