Så blir du blåst av flygbolagen
Flygbolagen bakar in vanliga driftskostnader i det de kallar "skatter och avgifter" som borde vara en del av biljettpriset. Det visar en EU-rapport som Sveriges Television läst. Läs SVT:s artikel här.
Biljetter som från början bara kostar 1 krona eller några få tior är en vanlig syn hos bolag som Ryan Air. Men enligt EU, som granskat marknaden, är de aldrig så billiga, inte ens utan de "skatter och avgifter" som alltid tillkommer.
Över hälften av dessa extraavgifter är i själva verket vanliga driftskostnader, alltså kostnader för bränsle, underhåll av planen, löner och annat, som egentligen borde ingå i det ordinarie biljettpriset, enligt EU-rapporten.
Därmed blir kunderna lurade, påstår Björn Erik Thon vid Norges konsumentverk. Tekniken kan liknas vid lockpriser i samband med en bostadsförsäljning som kritiserats inom bomäklarbranschen.
"Många bolag erbjuder lockande pris i början av beställningen, men till slut blir det totala priset flera hundra procent högre", säger Thon till SVT.
Ett exempel på fuskandet med avgifter är "flygplansavgift", som är lön till personalen, och "bränsletillägg", som alltså går till flygplansbränsle.
Eftersom flygbolagen redovisar priser och tillägg olika blir det dessutom mycket svårt att jämföra olika erbjudanden. Svenska Konsumentverket kräver nu skärpning – men konstaterar samtidigt att en överskådlig prisbild av flygbiljettspriser lär dröja.
Här är flygbolagen som granskats av EU:s konsumentverk:Aer Arann, Aer Lingus, Air Berlin, Aireuropa, Air France, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Czech Airlines, Estonian Air, Iberia, Icelandair, Iceland Express, KLM, Lufthansa, Malmö Aviation, Norwegian, Polish Airline LOT, Ryanair, SAS, Skyways, Spanair, Travel Service/Smart Wings, Vueling
- Läs om EU-granskningen här (extern länk SVT)