BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

lördag 5 mars 2011

TEKNIK-TEST Att resa med Ipad

På min resa runt i Namibia har jag haft med Ipaden. Här är några snabba reflektioner på hur det fungerat, bra och dåligt:

+

Smidigheten är onekligen ett plus, i kombination med bra batteritid.

Apparna fungerar bra på en resa, eftersom tjänsterna (tex hos flea rese- och kartappar) är utformade att vara snabba och smidiga. Se till att du laddar ner de du verkligen har användning av och lär dig använda dem.

Sim-kortet gör att du kan surfa vartsomhelst. I princip. I praktiken dock är det inte lika enkelt på vissa ställen. Tex i Namibia, där Tele2 och Telia saknar avtal för dataroaming (för att surfning och mms ska funka). Det enda som fungerar här med ett svenskt Telia- eller Tele2-simkort är tal och sms.

-

Sitter du vid ett vanligt bort med bra ergonomi går det att skriva hyfsat rätt, långt och snabbt med Ipad utan att det blir jobbigt. Övning krävs dock. Men ska du utföra mera avancerade uppgifter känns Ipaden torftig. Jag har med nöd och näppe redigerat en del bilder på min apparat.

Om du tänkt använda din Ipad som säkerhetsbackup för bilder under resan - kolla vilka tillbehör du kan koppla in. Inte allt funkar. Om du köper till en usb-sats med sd-kortläsare funkare det utmärkt att backa upp bilder i paddan. Att koppla en extern kortläsare via usb-adapter funkade dock inte för mig, jag fick beskedet at tillbehöret drar för mycket ström.

Det är ett eländes meck att ladda ner filmer i Ipaden, med de restriktioner för filformat som Applt håller sig med. Vill du ha med en underhållningsmaskin på resan - köp en Macbook Air och ta med den istället.

Att ladda in på din internetbank med Ipaden med hjälp av digitalt ID har jag inte fått att funka. Återigen, för alla mer avancerade göromål krävs en riktig dator.

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest