BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

onsdag 10 november 2010

BÅT: Scandinavian Boat Show 2010

Jag på ett exemplar av svenskbyggda Delta 54.
Här är ljusglimtarna från årets 
båtmässa – för dig med pengar
Bara så vi har det klart för oss direkt: En båtmässa uppe på land är aldrig samma sak som en flytande. Så var det klart. För ett par månader sedan besökte jag flytande båtmässan i Wasahamnen, och på onsdagskvällen tog jag pendeln ut till Älvsjö för att kolla på Scandinavian Boat Show, eller Båtmässan i Älvsjö. Det var en hel del år sedan jag var på den, så det var trots allt kul. Här är några grejor att kolla in.

Delta 54.
En av toaletterna på Delta 54
med hotellstandard.
Huvudnumret i år vad gäller motorbåtar är den massiva svensktillverkade Delta 54 (ovan) i ena hörnet av mässhallen, utrustad med tre sexcylindriga Penta-maskiner som får upp ekipaget i 40 knop. Detaljfinish i vad jag bedömer som toppklass inne i båten, inklusive mosaik i duschen och med huvudhytt som på ett bättre hotell. Handduksvärmare och alltihop. Den största Deltan, 54-fotaren, är översatt till decimalsystemet 16,6 meter lång och måste beskrivas som en mindre havskryssare. Designen kan man tycka vad man vill om, men uppseende väcker den. Fast – en flybridge på en så stor och dyr båt, kan man inte begära det?



Kaptenshytten på Delta 54.
Minor 28: Här var det trångt.
Ett misslyckat inslag från mässan ska med också, och jag väljer en Minor 28. Båten både ser förvisso trevlig ut, men är dessvärre alltför trång för att vara praktisk. En normalbred person som jag själv kan inte gå ned i akterruffen utan att axlarna skrapar i skott och dynor, nedgången dit (bilden höger) är dessutom dold under en soffa som måste fällas upp (en detalj Minorn delar med exempelvis vissa Targabåtar) och sittgruppen i hytten är ihoptryckt. Dessutom, den har rätt små och svårutnyttjade ytterutrymmen (i likhet med vissa Nordstar och Targa). Sorry, det funkar inte.

Intressant att notera är annars att Nordstar på sina större modeller väljer att ha en öppning akterut, medan exempelvis en så stor båt som en Targa 37 (bilden) inte har det. En öppning akterut är bra tycker jag och även om den stjäl en del utrymme så blir det enklare att ta sig runt båten och öppnar också för en bra lösning med köket strax innanför dörren akterut i hytten.
Inifrån en Nordstar 37 akteröver (pressbild).
Targa 37 akterifrån.

Från fören på en Dufour 525.
Ska man välja en riktigt vräkig segelbåt från årets utbud så får det bli en 15,3-meters Dufour 525, som har den numera vanliga låga aktern under vilken ett öppningsbart utrymme för diverse vattenleksaker döljer sig.

Dessvärre fann jag inte båtens utrymmen inuti särskilt hemtrevliga, om än spatiösa, och väljer jag en båt vilken som helst  från årets mässa – förutsatt att den får kosta en hel del pengar – så får det i så fall bli en Delta 54.

Dufour 525, med plats för simdynan där bak.
Dufour 525.

Så, undrar ni förstås, vad köpte jag själv? En Deltabåt, en GPS? En fender, tamp eller kanske en VHF?

Nej. En sydväst. En blå sydväst. Där är den, där till höger.

Och en macka och en pärondricka som kostade 92 spänn.

Från onsdag och resten av veckan pågår Båtmässan i Älvsjö strax söder om Stockholm. Läs allt om den här: Scandinavianboatshow.se

TV: Se filmen om årets mässa i Älvsjö

1 kommentar:

Erik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest