och gungande sommarstugor
BÅTMÄSSAN 2010 För tredje året i rad rapporterar En resande reporters äventyr om det bästa, sämsta och knasigaste från flytande båtmässan i Wasahamnen på Djurgårn i Stockholm. Det är sommarens sista fläkt före vintermörkret eller, om man vill, som jag tror jag skrev förra året, en första vink av kommande sommar. Som alltid är det minst lika roligt att spana in folket som är där som båtarna. Här hittar man stekarna, Henri Lloyd-märkessnobbarna, båtnördarna, de bittra säljarna, drömmarna, originalen – fast de var få i år – och de helt normalt båtintresserade förstås.
Jag delar upp årets bevakning i två delar – trendspaningen och mina favoriter.
Trenderna
Elbåten Duffy. |
En Greenline. |
En Greenline 33 el-/dieselhybrid. Köksdelen är vinklad bakåt och ger en öppen känsla mot akterdäck där det ryms ett mindre middagsbord. |
Maxi 77. |
Personligen gillar jag skroven med de låga akterskeppen, det ger en rymlig känsla i båten och öppnar för förtöjning med aktern inåt på sydeuropeiskt vis. Jag har redan rapporterat om italienska Bentas stilrena båtar med karaktäristisk låg akter. Här är några andra exempel på samma byggprincip från flytande båtmässan:
Man undrar förstås om det inte är risk för att få in stora vågor i sittbrunnen akterifrån. Men en säljare jag pratar med hävdar: "Nej, det är inget problem. Möjligen om du seglar i höga tiometersvågor som slår över båten. Och sittbrunnen är självlänsande."
Men det intressanta, som gör "trenden" värd att skriva om, är att de låga akterspeglarna sprider sig till motorbåtarna nu. Multi purpose-båtarna finns överallt och många av dem har en låg akterkonstruktion som standard, eller kommer med en nedfällbar del av relingen där bak som gör att akterdäck utvidgas när flärpen fälls ned. Miljöbåten Greenline ovanför är ett exempel på samma sak.
Så här kan det se ut:
En värkig och extremt bred skapelse från Baia Yachts. |
En Marino 27 med nedfällbar akterspegel. |
Rawcat. |
Jag skrev redan för två år sedan om Rawcat (höger) som byggs på Lidingö. Det är en rejäl och, kan man tycka, inte direkt bildskön skapelse med två inombordsmotorer och aluminiumskrov. Kan fås med vedkamin, bara en sån sak.
Två utmanare infinner sig på årets mässa:
En finsk Combo 38 med stor uteplats och öppning föröver. |
Fören på en Combo 38. Där bak finns en liten flybridge. |
En annan egenhet med den här Combo 38:an är att den har dasset och bastun (!) nåbara utifrån – man måste alltså gå ut ur hytten, runt på babordssidan och in i en dörr för att skita. Eller basta. Det förefaller inte alldeles praktiskt om det regnar. Innerutrymmet i "vardagsrummet" har glastak – skönt en molnig dag men måttligt festligt vid stekande sol. Konstruktionen känns inte optimal.
Akterdäck, vardagsrum med styrpulpet och takterass på en Cat Marina bopråm. |
Storlekarna varierar från 6 meters längd till 15,6 meter. Den största varianten har å andra sidan en svårslagen komfort: bastu, fullutrustat kök, självklart konstant sjöutsikt, tre sovrum och 47 kvm boyta. På taket ryms ett gigantiskt soldäck – det borde vara fullt möjligt att öppna en mindre bar där uppe.
Favoriterna
Styrhytten i en Targa 23. |
Bakom och under förar- och passagerar- sätena finns en kompakt och praktisk hytt med kojer för ett par personer. |
Men de små Targa-båtarna, typ 23 och 25, har en del andra fördelar. Du har en rejäl hytt där bak, möjlighet att sitta ute på fördäck och äta, god sikt och en praktisk, ganska fyrkantig inredning som inkluderar en enkel kabyss. Har bestämt skrivit samma sak tidigare, men skulle jag välja en motorbåt för någon veckas skärgårdsexpedition med bomöjlighet och en vettig nivå av bekvämlighet så blev det möjligen en begagnad Targa 23-25.
En Targa 23. |
De större båtarna från Targa, upp till 44 fot (ca 15 meter) är jag inte lika förtjust i.
Targa 44-fotare. |
(Köper i så fall hellre en gammal väl inbodd Grand Banks Alaskan, en klassisk amerikansk kryssare som det ibland går att komma över hyfsat billiga begagnade exemplar av, har jag sett.)
2. Nostalgibåtarna. De här kräver ingen närmare presentation – se och njut.
En man står och betraktar en amerikansk Chris Craft från 1976. V8. |
Chris Craft 1976. |
3. Något man har råd med. En Venture 15 sportroddbåt, väldigt fin med trädetaljer och riktigt skrov med fartygslinjer trots sin litenhet. En sådan skulle jag vilja ha. 4,63 meter lång, 1 meter bred och 36 kilo i vikt.
Mer läsning om båtar
• Flytande båtmässan 2009
• Flytande båtmässan 2008
• Läs mina inlägg om båtar, skärgård och sommar
1 kommentar:
Här är en annan variant på samma typ av båt som Targa:
http://www.nordstar.fi/ru/ns_26.php
Skicka en kommentar