BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

söndag 23 maj 2010

GRANADA: Stad vi gillar 2010

Vakar över Granada: Del av det välbevarade moriska slottsfortet Alhambra, med de snötäckta Sierra Nevada i bakgrunden. Härifrån styrdes det sista av morernas spanska kungadömen fram till slutet av 1400-talet.
En stad du inte får missa
Alla tjatar om Barcelona och dess förtjänster, och det klart: Barcelona ligger vid havet och har strand. Barcelona har även hus ritade av Gaudí, om man gillar det. Men där slutar i mitt tycke den stadens fördelar. Har du redan sett Barcelona, eller skiter i strand och Gaudí, så har jag tipset till dig: Åk till Granada istället. (Det är dessutom bara sex-sju mil till Medelhavet, via en fantastisk motorväg genom bergen Sierra Nevada.) Du blir inte besviken.

Har gått, gått och gått runt centrala Granada ikväll, kom inte hem förrän midnatt. Då hade jag kollat in centrala delarna där jag bor, klättrat runt i gränder på en höjd med utsikt över hela det fantastiska slottsliknande moriska fortet Alhambra, gått in i själva Alhambra samtidigt som kvällsmörkret föll över Granada. Därefter hem genom gamla stan där jag käkade lammkotletter.

Man har sett en del städer i sina dar, och det var länge sedan jag blev så överraskat positiv till en stad som jag blivit av Granada, Andaliusiens pärla uppe i bergen, inbäddad i romantisk vårgrönska. Överväldigad, är kanske det bästa ordet. Staden, kuperad på kullar med gränder, vinklar, vrår, ljus och en oändlig uppsättning vackra byggnader, går inte att se sig mätt på. Jag kom på mig själv att gå runt och le fånigt bland folk när jag gav mig iväg på dagens lååånga kvällspromenad genom gränder, torg, avenyer, parker och fasader och slott som hämtade ur en saga.

Det är lite som att vandra runt i en filmkuliss, eller kanske att åka tidsmaskin. Allt verkar vara gjort för att se vackert ut, in i minsta detalj. Alhambra uppe på sin kulle, särskilt i kvällsmörker, är en sällsam upplevelse. Söndag kväll ska jag in i själva byggnaderna med min förbokade biljett, idag vandrade jag bara runt utanför på borggårdarna och i slottsträdgården. Gamla stan liknar den i andra spanska städer, som Barcelona, men den är minst lika fin.

I min guidebok (Rough Guides, vad annars) skriver de, fritt översatt:
"Om du bara skulle se en spansk stad så borde det vara Granada. För här, extraordinärt välbevarat och i en makalös naturomgivning, står Alhambra, det mest spännande, sensuella och romantiska av Europas alla monument"
Det stämmer såvitt jag kan avgöra hittills. En Resande Reporters Äventyr väljer härmed att sätta upp Granada på listan "Städer vi gillar 2010".



Torget mitt emot katedralen i gamla stan i kvällsmörkret.

Katedralen i kvällsskymningen.

Utsikt från Alhambra över Granada.

Snöklädda berg skymtar mellan två hustak i Granada.

Vårgrönska i Granada.


2 kommentarer:

B-L sa...

Det är jättekul att följa din spanska upptäcktsresa. Fin text, fina bilder.

Vi har genomkorsat stora delar av Spanien men att se naturen och kulturen med någon annans ögon blir ännu en upplevelse.

Jag håller med om att Granada är en oförglömlig stad (men den är inte Andalusiens huvudstad, det är Sevilla :-).)

hälsar din mors väninna B-L

Erik sa...

Hej, tack, javisst finns det mycket att se här. Det är nog lika roligt att reseblogga som att läsa... Tack för rättelsen, ska genast åtgärda. /E

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest