BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

söndag 21 februari 2010

JAPAN: By Night


日本へようこそ!
(Välkommen till Japan!)
TOKYO. Är i Japan. Det känns konstigt, inte minst för att Tokyo utgör en fantastiskt stor skillnad mot allt jag sett hittills under de senaste två månaderna. Under en kort sekund fick jag samma känsla som när jag skulle landa i Sydney för två månader sedan, att "oj, vad långt hemifrån jag är". Men det går snabbt över.

Bilden här ovan visar Tokyos t-banesystem. Jag är nånstans ganska i mitten vid en station som heter Jinbocho, i alla fall uttalas den så. Denna röra av linjer är det första man får ge sig i kast med när man gått igenom passkontrollen. Innan jag kom in på t-banekartan här ovan var jag tvungen att åka med ett flygplanståg – på kartan ser det ut som en enda station att åka, vilket väl inte kan ta så lång tid tänkte jag, men det tog en timme och var säkert 20 stopp som inte stod med på kartan. Det hade i så fall blivit en fasligt stor karta.

Nu på kvällen är det nästan helt tomt på gatorna här bredvid. Har inte sett något om den omtalade trängseln i Tokyo än, men så har jag ju bara varit här i några timmar också. På hotellet kallade de mig "Erik-San" när jag kom.

Nu har jag varit och ätit på mitt livs första japanska restaurang, fast inte sushi idag. Var rätt hungrig. Stället jag bor på, fullt med västerlänningar, ligger ganska mitt i Tokyo såvitt jag kan bedöma. Gångavstånd till flera av de grejor man ska se. Imorgon, måndag är det väl, ska jag träffa min ex-kursare Noriko som jag ska pumpa på info om vad man ska göra här. Har en del tvätt oxå så den ska jag ta hand om, samt kolla tider och biljetter får ett par tåg till andra städer jag tänkt åka till.

Vädret: Värmen är över även för mig. När jag kom var det hyggligt, 12-15 grader kanske, men nu känns det snarare som 5.
En Googlesökning på Tokyovädret ger 4 grader nu på kvällen. Jag måste nog investera i en billig tröja.


Filmen: Har Tokoyfilmen Lost in Translation (Bill Murray & Scarlett Johansson) i datorn, ska baske mig kolla på den för att komma i stämning tror jag. Rekommenderas om ni inte sett den.


Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest