BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

lördag 7 april 2007

Kina

Spenderade en dag, i praktiken sex timmar effektiv tid, i Guangzhou en bit in i Kina. Kan inte säga att jag hann upptäcka stan på den tiden fast det hade väl varit konstigt.
Hittade liksom inte centrum, kollade längs tre t-banestationer men allt såg typ likadant ut: en boulevard, ett par gigantiska shoppingmalls i betong och amerikanska burgarhak med mycket folk. Jag däremot åt på en kinesrestaurang. Där var jag helt ensam.
En spännande detalj var att gå över gränsen vid staden Shenzen. En massa kontroller. Kvinnan i passboxen tittar i mitt pass, på mig, passet igen. Sedan, skeptiskt:
- Är det här du?
Nu på återresan tar jag direkttåget till HK dock.
Det stör mig att jag inte hittade en sketen souvernirbutik i Kina. Köpte ett par strumpor istället. Och Ahlgrens bilar och en Daim på Ikea, som ligger precis vid östra tågstationen i Guangzhou. Oj vad svensk man känner sig när man kommer in där. Och lite stolt faktiskt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Förstår att man känner lite stolthet, när man ser IKEA-skylten så långt hemifrån. Att det är så stränga gränskontroller mellan provinserna eller vad områdena nu kallas där. Tur att hon kunde identifiera dig till slut! Och i morgon flyger du alltså till Singapore?
Ha en skön kväll! Kram från mor

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest