BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

söndag 9 januari 2011

VIINTERSEMESTER: Dags för Afrika

Ny resa på gång: Namibia
Säsongens vintersemester är bokad: Namibia, med en liten utflykt till Victoriafallet på gränsen mellan Zambia och Zimbabwe. Det blir min premiärresa till Afrika, dessutom första ökenområdet jag besökt, så det blir mycket spännande.

De som kan sin Afrikahistoria vet att Namibia, strax norr om Sydafrika till vilket landet även hört, är en gammal tysk kolloni, ett av de få tyska försöken att utveckla sig till en kollonialmakt. Det gick inte så bra, men har i alla fall fört det med sig att man kan få göra bruk av sin skoltyska i Namibia och kanske avnjuta en bayersk pilsner och bese tysk arkitektur i huvudstaden Windhoek (Windhoek, det låter nästan lite nederländskt).

Den planerade rutten, lite grovt sett, startar i Windhoek och går nedåt kusten och kuststaden Swakopmund, Namibias främsta beachresort, strax norr om hamnstaden Walvis Bay. Norrut, mot gränsen till Angola, sträcker sig kuststräckan som blivit känd som Skeleton Coast, framför allt eftersom så många fartyg gått på grund där. Även den kusten är nationalpark, så jag tar mig troligen dit med hjälp av någon sorts busstransport. (Såvida man inte ska ut fullständigt i terrängen så rekommenderas man faktiskt annars att hyra bil i Namibia, eftersom vägarna är bra.) En safari måste förstås klämmas in någonstans. Safarimöjligheterna ska vara många, även om de kanske inte är i klass med Krugerparken. Jag är nöjd om jag ser ett lejon.



Därifrån går resan åter mot Windhoek, möjligen via en annan park norrut, Etosha National Park. Jag har inte helt spikat den delen av rutten, måste läsa på lite mer. Ifrån Windhoek flyger jag till Victoriafallet (bilden ovan) på gränsen mellan Zambia och Zimbabwe (visum till samtliga länder, i den mån det behövs, skaffar man vid gränsen enligt vad jag läst). Även där finns en nationalpark där det går att göra turer. Fallen är de bredaste i världen, enligt vad någon skrivit på Wikipedia, och kategoriseras tydligen som ett av världens sju underverk. Har inte helt koll på vilka de andra sex är, men det borde i alla fall vara värt ett besök.

Om bokning av flygbiljetter:

Från Zambia/Zimbabwe (det ligger två flygplatser bara kilometer från varandra på var sin sida om gränsen) flyger jag via Johannesburg och London åter till Stockholm. Att få till flygrutten så som jag ville ha den, och till vettigt pris dessutom, var inte det lättaste. Det fanns grovt sett tre alternativ:

Boka via lokala bolag. Air Namibia är ett bra flygbolag som kör från Arlanda via tex Frankfurt till Namibia, samt trafikerar en lång rad större flygplatser i regionen. Att boka alltihop med Air Namibia hade varit det överlägset mest tidseffektiva, eftersom det bara blev ett stopp på dit- och hemresan (Frankfurt, om jag minns rätt). Priset för att flyga från Windhoek och Victoriafallet med samma bolag var överkomligt – däremot så blev totalpriset oförsvarbart högt.

Boka delsträckor via olika bolag. Detta alternativ satt jag länge med och det var nära att gå i lås. Tex kan man flyga med Air Namibia regionalt och med British Airways, BA, in och ut från Afrika. BA har bra priser. Men det var krångel med att få flygtiderna att funka.

Boka en multidestinations-/rundresebiljett. Det var det jag gjorde till slut. Man kan boka multi- och rundresebiljetter via en lång rad olika resesöksajter (en liknande tjänst kallas ofta "res hem från annan ort") vilket är mycket praktiskt om man inte vill behöva ta sig åter till punkten där man flög in i landet. Exempelvis mrjet.se, flygstolen.se och resfeber.se har dessa funktioner. Du kan förstås också gå till en resebyrå. Viktigt är oavsett vad man gör att jämföra många olika, eftersom det faktiskt skiljer en hel del åt både på pris och rutt, med mera.

TIPS: För att få en uppfattning om prisläget generellt – komplettera gärna upp din research med att gör ett par sökningar via exempelvis resesökmotorn Momondo.se eller Skyscanner.se, som i sin tur söker igenom både olika nätresebyråer och direkt hos flygbolagen.

Den lösning jag valde har ett bra pris på under 13 000 SEK för alltihop (tre delsträckor med totalt ett tiotal flighter), men däremot tvingas jag vänta några timmar på ned- och hemresan i Johannesburg och London. Det känns ändå så pass bra att jag kan leva med det.

Återkommer med fler detaljer.

KARTA: Här är min Namibia-rutt

View Diverse Destinationer in a larger map

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest