BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

fredag 23 juli 2010

AMSTERDAM: Kanalbåt i värmen

Idag har vi gått en hel del, men också åkt kanalbåt genom Amsterdams kanaler - en fin tur på en dryg timme. Fast efter ett tag ser alla kanaler, välrenoverade medeltida tegelhus, pittoreska husbåtar och fina vyer likadana ut så man tappar lite fokus på detaljerna. Jag är kanske blasé på sevärdheter efter mina tre månader på resande fot i början av året, jag vet inte.

Vi har också kollat in marijuanahandeln som ju sker helt öppet i Amsterdam i för ändamålet anvisade rökkaféer, samt gått förbi stråket med prostitution som ju också är legaliserad. Även i fullt dagsljus står tjejerna i sina skyltfönster och väntar på kunder. Att det är lagligt att röka en joint har jag personligen lättare att acceptera än sexhandeln, som känns märklig. Den som rest runt i Asien har förstås sett betydligt värre varianter av sexhandel än den holländska. Men oavsett om damerna i branschen valt yrket själva eller inte, betalar skatt och är vid god hälsa så känns alltihop aningen konstigt.

Nu har vi inhandlat några (varma) öl och gått åter till hotellet för en tupplur.

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest