BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

söndag 2 maj 2010

USA: Flottbesök i Stockholm


USA stärker svenskt samarbete
Dagens övning bestod i att kolla in den amerikanska missilkryssaren USS Vicksburg som ligger förtöjd nedanför Stadsgårdskajen. Jag såg den igår från bilen när jag körde förbi utåt Nacka och bestämde mig för att ta en titt på den i det fina vädret idag.
Exakt vad fartyget gör här är en aning oklart, men ett foto med bildtext hos US Navys hemsida (lilla bilden vänster) antyder att det handlar om en form av säkerhetssamarbete. Ett meddelande från 2008 jag hittade berättar mer: USA vill stärka banden med sina partner, NATO-medlemmar eller ej, för att möta utländska säkerhetshot. Svensk militär har varit ombord på Vicksburg för att kolla in Sea Hawk-helikoptrarna de har med sig och studera annan utrustning.

Sightseeing-båtar sågs köra skytteltrafik till och från fartyget idag, men vanliga dödliga fick tydligen inte komma ombord. På en av turistbåtarna som la till nedanför Slussen berättade en skeppspojk att de skjutsade amerikanska flottister in till stan "så de kan roa sig". Jag studerade däcket på Vicksburg från land och såg nästan ingen aktivitet alls. Kanske ligger hela båten och är bakfull efter att ha varit ute mitt i Valborgsfirandet på lördagkvällen, vad vet jag.

Två svarta gummibåtar cirkulerade kring Vicksburg där hon låg på redden, gissningsvis var det någon form av säkerhetsåtgärd för att se till att ingen kom för nära.

USS Vicksburg med hemmahamn Mayport, Florida, sjösattes 7 september 1991 och togs i bruk av flottan ungefär ett år senare. Hon har bland annat tjänstgjort i Medelhavet där hon assisterat vid insatser på Balkan. Hon är 173 meter lång, mäktar med 32,5 knop med hjälp av fyra gasturbinmaskiner på totalt 80 000 hästkrafter och rymmer två Sikorsky SH-60 Sea Hawk-helikoptrar av vilka en stod ute på däcket idag (den skumma överbyggnaden akter om bryggan är en hangar, se bilden nedan). Drygt 400 man tjänstgör normalt ombord, inklusive ett 60-tal officerare, enligt en Wikipedia-artikel om USS Vicksburg som någon ihärdig människa suttit och författat. Alla olika vapensystem som finns ombord tänker jag inte ens försöka rabbla upp.


Fartyget är uppkallat efter Slaget om Vicksburg, Mississippi, den sista stora militärkampanjen under Amerikanska inbördeskriget 1861-65.

Tidigare i mars och april har Vicksburg bland annat besökt Skottland och Norge. I Trondheim låg fartyget vid kaj, och inte som i Stockholm till ankar ute i vattnet. Norska skolungdomar bjöds ombord, vilket väckte kritik nyligen om "amerikansk krigspropaganda", enligt det här nyhetsinslaget i norska NRK.

TV: Se inslaget med kritiken mot Vicksburgs besök

1 kommentar:

Anonym sa...

Bagdad Knight winks... (hostage situ then, in court processes still)

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest