BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

onsdag 10 mars 2010

FOTOEXTRA: I väntan på världsutställningen

I maj arrangerar Shanghai 2010 års världsutställning, på ett gigantiskt område som löper ett par kilometer utmed båda sidor om floden i södra delen av stan. Jag gick förbi ena flodbanken idag, en enda stor byggarbetsplats nu. Kul att se. Imorgon hoppas jag kunna ta mig in på själva området där alla paviljongerna, inklusive Sveriges, just nu byggs. Förbereder ett inför-reportage om utställningen och Kina så jag hoppas det kan bli lite bra bilder för en gångs skull.

Världsutställningen är Big Business redan nu. Överallt ser man maskoten för utställningen, den blå lilla tomten på några av de här bilderna, och det säljs prylar med Kinas paviljong, Blåtomten, smycken och allsköns annan materia på temat. 

Åt en av godaste luncherna någonsin, ett kinesiskt snabbmathak. Se en av bilderna här. I övrigt har jag plåtat en hel del idag också – ett tag på förmiddagen snöade jag in på husväggar där folk hänger tvätt på tork. Väldigt fina bilder av det. Sedan, när jag tog mig över floden igen, blev det skyskrapor. Har man sett en skyskrapa har man sett dem alla, kanske ni säger, men det här är faktiskt något i hästväg som man också säger. Jag tror Shanghai slår allt jag sett när det gäller galna byggen på höjden. Det finns nog de städer som bygger högre (diverse arabstater), fler, bredare etc – men så här urflippat? Jag åkte upp i skrapan med det modesta namnet Shanghai World Financial Center (den som ser ut som en presentförpackning från Systembolaget, se bild). Därefter var jag så trött och sliten att jag åkte hem. 

Ska upp hyfsat tidigt imorgon, har jobb bokat till klockan 11. 

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest