BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

måndag 22 mars 2010

ASIENRESAN: Det var bäst och sämst


Nya album – hundratals färska bilder
Mina bilder från Indien, Kina och Nya Zeeland är på gång.

BILDSPEL: Bästa bilderna från Bangladesh

Så blev mina tre Asienmånader
Resereflektion. Med några dagar att varva ner och ta det lugnt bakom mig så har intrycken från mina tre månader i Asien satt sig en del. Har också gått igenom en hel del av mina bilder – men Indien och Kina återstår – och uppdaterat fotoarkivet här med några Best of-album. Kolla spalten till höger, där mer är på väg.

Det är en rad länder som inbördes är väldigt olika som jag har besökt. Bäst och sämst är svårt att rangordna – det finns bra och mindre bra sevärdheter, personer, omgivningar och städer överallt. Men efter lite funderande har jag kommit till ungefär den här slutsatsen:

Mest annorlunda: Bangladesh. Kaoset som råder i Dhaka är helt enkelt obeskrivligt, det måste upplevas. Staden, med 6-7 miljoner invånare, tycks vara på gränsen till sammanbrott. Islam adderar till det annorlunda från svensk horisont. Skeppskyrkogården i Chittagong (se Bangladesh-bilderna) är den konstigaste plats jag någonsin varit på. Samtidigt är landet fullt av väldigt vänliga människor.
• Indien hamnar på andra plats på annorlunda-listan. Detta gigantiska land med en otrolig bredd behöver få mer tid än jag hade att ge.

Över förväntan: Australien. Den forna brittiska fångkollonin stod inte högt på min lista innan jag kom dit. Men det jag sett, östkusten, är över förväntan. Sydney är en väldigt trevlig och vacker stad – men det som sänker betyget är att den trots allt är väldigt europeisk. Den lägger helt enkelt för långt bort, ett dygn med flyg, för att i sig motivera resan. Resten av landet västerut skulle jag gärna utforska.

Mest spännande: Kina. Inte för att kineserna är överväldigande trevliga eller att sevärdheterna slår allt annat, men det händer helt enkelt så otroligt mycket i Kina just nu att det petar upp landet som resedestination. Är man intresserad av samhällsbyggnad och internationell politik är det rätt ställe. Sedan är förstås till exempel Kinesiska muren, där jag gick en mil, en otrolig upplevelse.

Närmast paradiset: Fiji. Söderhavet i prime time. Behöver man säga mer än hängmatta, azurblått vatten, vänliga människor och vyer bland öarna som får en att bara stirra fånigt leende mot horisonten. Det är en dröm att komma dit.

Mest överskattat: Nya Zeeland. Det är kanske delvis ett orättvist betyg. Folk är trevliga och stället är fullt av aktiviteter som vattensport och bergsklättring med mera. Jag hade för lite tid att se sydön där bergen finns och drabbades av kass väder i nära en vecka. Men faktum kvarstår att det liknar Sverige en hel del och även hamnar lite i skuggan av Australien.

Ordning och reda: Japan. Det räcker med att notera att tågen alltid går i tid, expediten bugar när man köper en chokladbit i kiosken och att det finns hur mycket som att se och göra –allt lätt tillgängligt med tåg som går i 300 km/h. Myten att Japan är dyrt är också just en myt, åtminstone numera. Även här skulle jag ha behövt mer tid än ett par veckor – Japan tål att utforskas mera.

Jaha, då är det väl bara att börja fundera på en ny resa då.

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest