BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

söndag 28 februari 2010

DAGENS SEVÄRDHETER: Vigsel och Kobe


Här kan vi bevittna vad jag tror är en traditionell japansk vigsel. Bruden är damen i vitt (bilderna nedan) som med hela processionen är på väg in i ett tempel där en sorts vigselförrättare väntar. Jag kan ha fel här, men det kändes som en vigsel när jag stod och såg på. Svårt att tänka mig vad det annars skulle vara.

Hon i vitt ska giftas bort. Japanerna runtom plåtade lika mycket som jag.

Här ser man hur de går in i templet, ett av flera på området.


Utöver det har jag varit i Kobe, staden som 1995 drabbades av en kraftig jordbävning som dödade drygt 6000 och välte motorvägar och hus över ända (lilla bilden).

Allt är förstås uppbyggt nu, 15 år senare, men de har sparat en liten del av hamnen (bilden ovan) där man kan se hur förödelsen just där såg ut.

Stan är annars en storstad i miniformat tycker jag: mängdes av varuhus, två tågstationer, t-banelinjer, höghus – och ett så pass kompakt centrum att man kan traska rakt igenom på en timme.

Vid shinkansen-tågstationen finns ett väldigt fint europeiskt kvarter som faktiskt är sevärt. Inte för att det känns som Japan ett smack, men kanske just därför är det roligt att gå runt där. I övrigt tycker jag att Kobe gör sig bra som en dagstur. Från Kyoto tar den en knapp timme med JR-lines regionaltåg (ca 80 kr).

Imorgon åter Tokyo.

Gonatt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Stiligt som vanligt, du är flitig! Jag är lite seg med att gå in och kolla men en månads bloggande från Asien är perfekt en förkyld söndag. Alltid bra bilder och roliga noteringar. Keep up! /H
ps saknar foton på mat. Alltid roligt.

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest