BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

lördag 21 november 2009

JULKLAPPSTIPS: Stöttålig kamera som klarar vatten


Pallar tuffa bilder för äventyraren
Den här kameran har Casio just lanserat, Exilim G – en i mängden av kompaktkameror visserligen, men en som även klarar slag, vatten och fall från drygt 2 meter. I alla fall enligt tillverkaren. Något test har jag inte kunnat göra med den, och frågan är om jag köper en heller. Men för den som ska ut på kajaktur, forsränning eller hoppa fallskärm kan den kanske fylla en funktion.

Jag har däremot ett exemplar av föregångaren, fast utan stötskydd och vattentäthet. Den har jag varit nöjd med i flera år, även om den börjar ge upp andan så sakterliga nu, bucklig och dan efter en hel del äventyr både i USA och ställen som Kambodja (bilden: tempelstaden Angkor). Men för att vara så liten tar den mycket bra bilder och har en rätt vettig blixt (även om det är blixten som ibland inte funkar numera på mitt exemplar). Här är ett exempel på foto taget med min Casio.

"G"-et i kameranamnet är en passning till Casios stötsäkra klockor G-Shock som kom på 1980-talet.
Jämför: Fler kameror som påstår sig vara stötsäkra:

4 kommentarer:

Armando sa...

Vad sägs om en vattensäker påse istället? Väldigt effektiva och används av många resenärer. Dessutom billigare än att köpa ytterligare en kamera. Själv gillar jag att resa lätt och med låg volym. Påsarna finns i olika storlekar och aldrig träffat någon som sagt att påsarna tagit in vatten.

Armando sa...

Vad sägs om en vattensäker påse istället? Väldigt effektiva och används av många resenärer. Dessutom billigare än att köpa ytterligare en kamera. Själv gillar jag att resa lätt och med låg volym. Påsarna finns i olika storlekar och aldrig träffat någon som sagt att påsarna tagit in vatten.

Erik sa...

Blir det inte sämre bild med kameran i en påse?

Armando sa...

Konst, Erik. Testa. Kanske inget för en resa á la amerikansk charterturist som bor fint med pool vid varje ställe (typ du, haha). Någon gång ska jag oxå slå till med pool, måste bara välja upp rätt ställe för denna belöning. Egentligen borde jag åka till Skara sommarland. Aldrig varit där, men vet ju att jag gillar såna ställen. Om någon bara kunde skapa några barnfria timmar... Har du koll på Travel Channel? Många program där nu som täcker delar av din resa!

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest