BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

måndag 21 september 2009

PRYLAR: Ladda grönt med solkraft


Här laddas mobilen - av naturen
Testade igår en av mina smartare reseprylar, som jag rekommenderar alla att köpa: sol-laddaren Solar Monkey. Låg i gröngräset igår ute på Ekerö och tryckte i laddaren i mobilen (Nokia) och det fungerade alldeles utmärkt i höstsolen. Man kan ladda i princip vad som helst med Solar Monkey (finns andra märken också för all del) bara kontakten passar.
Ett tiotal adaptrar till allt från Nokia- och Sony Ericsson-mobiler, smådatorer, Ipods och andra prylar följer med. Jag skulle gå så långt som att påstå att en solladdare är nära nog oumbärlig för den som ska ut på mera avancerade äventyr i vildmarken. Men även på ett sånt ställe som på båten, då det kan vara läge att spara på batterierna ombord och utnyttja solen istället. Miljövänligt är det också.

Jag rapporterade om Solar Monkeyn redan i mars 2008. Då hade jag köpt den på en KLM-flight från Filippinerna för 59 euro. Väl investerade pengar. Har inte hittat solladdarna hos Clas Ohlson, Teknikmagasinet eller Netonnet. Teknikmagasinet för dock en liknande modell. Annars får du helt enkelt beställa utomlands, bland annat finns de här att köpa (klicka).

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest