BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

måndag 20 april 2009

Skitande duva nära stoppa hemresa


Warazawas kulturhus, färdigbyggt -55 och uppfört på initiativ av Josef Stalin som inspirerats av Empire State Building i New York. Det var längst upp där i Stalins torn som passet åkte ur fickan på min jacka (se pilen).

Här är en bra story som jag just håller på och hämtar mig från:

Var och kollade på utsikten uppe i Stalins 231 meter höga torn i centrala Warszawa. Där uppe håller även duvorna till (se bildbeviset till höger!). Plötsligt: blask! Duvskit på hela ryggen på jackan. Äckligt ju, så jag går in på toan hos ett fik däruppe och tvättar av jackan i handfatet.

Två timmar senare: dags att ta flygbussen till flygplatsen. Panik: passet är väck ur innerfickan på jackan. Kollar snabbt hotellet, en restaurang – inget resultat. Då slår det mig – duvan i Stalins torn? Kan det ha åkt ur fickan vid jacktvätten? Snabbt bort dit igen, hittar en snabbtänkt kvinna som snackar polska, hon uppfattar ordet "passport" och anropar vaktpersonalen uppe i tornet. Jag begriper inget av vad som sägs. Tant och jag snabbt upp i hissen, bort till vakternas lilla kur – och där är passet. Flax, kan man säga.

Nu ska jag bara försöka hinna med planet oxå. Borde gå, två timmar kvar.


Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest