BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

lördag 7 mars 2009

Veraceuz - en hamnstad med liv

VERACRUZ. Efter transportserien taxi - buss - taxi - båt - taxi - flyg - flyg -taxi har jag nu hamnat på en restaurang vid Veracruz minst sagt livliga torg. Det är ju en jättestad det här, dessutom en jättehamnstad, men det är fantastiskt trevligt såhär på kvällen även nere i hamnkvarteren. En blåsorkester står och spelar hellre än bra på torget som flankeras av katedralen på ena sidan och en serie restauranger på den andra. (Nu kom en grabb och imponerades av min telefon och ville prata om den.) Jag har just beställt en Bohemia cerveza och nån mat jag inte vet vad det är.

Bara ett par kvarter bort ligger containerhamnen med dess fraktfartyg och kranar alldeles inpå stan, med strosande mexikaner på kajerna bredvid. Så skulle man önska att Stockholm var. Få turister här. Hela delstaten heter förresten Veracruz, liksom bortglömd av turismen i hörnet av Mexico, enligt minguidebok. Det känns - efter bara ett par timmar förvisso - som att det här är en mera genuin del av landet. Önskar jag hade mer tid.

Just nu är det ett makalöst oväsen här - orkestern på ena hållet och en galning på xylofon på det andra. Folk dansar mitt på torget. Jag har käkat pommes och får snart in burritos och en andra pilsner.

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest