BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

onsdag 18 februari 2009

Värmen pressar i Mexico City

Har varit ute och gått i parken Bosque de Chapultepec, kollat in finkvarteret Polanco, åkt varm t-bana och tagit kort på Mexokobörsen, Bolsa de Valores (vänster). Man skulle kanske kunna säga utan att överdriva att börskrapan andas en aning hybris, där den ligger längs huvudavenyn Paseo de la Reforma.

Det känns som det är varmare idag, hetare liksom, eller så är det mer avgaser i luften. Poliser står i varannan korsning och dirigerar trafiken med visselpipa och adderar till kaoset. Här en kvinnlig trafikpolis med batong och allt.

Jag var rätt slut och gick åter till hotellet på em för att vila nån timme. Nu har jag varit ute, käkat en burgare och tagit en plsner. Jag ska ägna kvällen åt att kolla lite buss- och flygtider igen.

Städtjejen kom tidigare och ringde på och bäddade sängen. Lite lyxigt med hotell är de städar och fixar, det är man inte alldeles van vid.

I Bosque de Chapultepec sprang jag på några indianer som sysselsatte sig med en helt livsfarlig ritual uppe på en hög stång, säkert 40 meter. Se bilden till vänster.

Journalistik: Mex-pressen gör ett stort nummer av den senaste sammandrabbningen mellan polisen och knarkligorna, som smugglar kokain från Colombia norrut genom Mexiko mot den stora marknaden i USA. Sju förmodade ligamedlemmar sköts till döds på öppen gata i staden Reynosa i nordöstra Mexico, strax söder om gränsen till USA. Tabloiden El Gráfico kör en närbild på ettan med en av de skjutna samt bannern "SILENCIADO" (ungefär "tystade"). Det är kriminaljournalistik det.

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest