BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

onsdag 23 juli 2008

Uppdatering 3: New Orleans efter Katrina


Här bor vi: Burgundy/St Peter's Street, New Orleans. Och där står Alex.

NEW ORLEANS: Har man flyt eller vad? Vi bor i en lägenhet med klassisk New Orleans-balkong i övre delen av French Quarter. Hyran är löjligt låg – det är ju off season – och vi har en bar tvärs över gatan och en liten deli en gata ner är man kan köpa mackor och pilsner. Som jag tror att jag redan skrivit har vi åkt en tur med Natchez, hjulångaren, på Mississippi idag. Samma tur som förra gången, med den skillnaden att det var ett jazzband som spelade då. Sen var vädret sämre oxå. Idag är det sjukt varmt: torr, het luft som är rejält pressande. Jag gillar det dock, de andra verkar tycka det är några grader för hög temp. Det blev en pärs när vi satte av inåt stan på måndagförmiddagen för att ta en titt på Supedome, den gigantiska arenan där folk tog skydd undan Katrina. Den var mäktig att se, så stor att jag behövt ett 10 mm-objektiv till kameran för att få in hela på en bild.

Från floden kan man se de yttre delarna av kvarteret Lower 9th Ward, som drabbades mycket hårt av Katrina. Man ser tydligt hur mängder av hus ligger under vattennivån och översvämmades helt när vallarna brast hösten 2005. Stora delar av 9th Ward ligger ännu öde.

Precis nyss kom vi åter från en tre timmars bussrundtur genom New Orleans i Katrinas spår. Det är faktiskt helt otroligt vilka skador orkanen orsakade. Man fattar inte vidden av katastrofen förrän man åkt kvarter efter kvarter, kilometer efter kilometer med öde hus. Dödsmärkta, där familjer upplevt sorger och glädje, och som nu bara står tomt efter tre veckor i två-tre meters saltvatten från Mexikanska golfen hösten 2005. Som busschauffören säger: Det ni ser är döda amerikanska drömmar. Avgjort den bästa bussrundtur jag tagit.

Nu är det tisdageftermiddag och jag sitter på en trottoar med en Budwiser och skriver. Det känns lite som att vara utrikeskorre. Vi har bunkrat Bud och Jack Daniels på rummet och ska ut och äta senare. Imorgon kan det bli en tur ut i Louisianas wetlands, The Bayou. Mississippideltat.

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest