BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

onsdag 23 juli 2008

Uppdatering 1: Savannah, Georgia

SAVANNAH, GEORGIA. Guideboken skriver något i stil med: ”American towns don't come much more beautiful than Savannah”. Av det lilla jag hann se av den här stan idag – vi kom rätt sent – känner jag att den är lika fantastisk som när jag var här i slutet av 1990-talet. Självklart gör hela historien kring Midnight in the Garden Of Good And Evil hela miljön särskilt laddad även om det var ett tag sedan händelserna utspelade sig. (Jag köpte en ny version av boken i en souvernirhandel för 16 dollar.) Och det förutsätter ju förstås att man läst boken, eller i varje fall sett filmen. Men Savannah, med sitt inslag av Deep South, voodoo, konservatism och mentalitet går förstås hem hos vem som helst.

Vi har hamnat på ett plejs som heter 17Hundred90, tror jag, och som står med i guideboken. Jag lyckades på något vis navigera hit oss med guidebokens usla karta. Längst ner finns en bar och en restaurang.

Det är lika bra att skriva att jag blev stoppad av polisen i Florida när jag körde på en motorvägspåfart: glömde väjningsplikten. Alex skriver ändå det på sin förbannade blogg.
Polisen: Vet du varför jag stoppade dig?
Jag: Ja, jag kom för nära vid påfarten.
Polisen: Just det. Vet du vad en triangel betyder?
jag: Ja, väja.
Polisen: Just det, väja! VÄJA!

Sen fick vi åka ändå när bylingen insåg att vi var vilsna européer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det känns bra att du och allihop nu vet helt säkert vad den där triangeln betyder.

Ni såg ingen skymt av mademoiselle Chablis i Savannah? Om jag minns rätt, så sa tjejen på turistbyrån, att hon/han hade flyttat till Miami efter att filmen gjorts.

Tack för intressant läsning! Ha bra dag! /kiamor

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest