BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

måndag 26 mars 2007

Ett himla hallaballoo

Saigon. Pa flygbiljetten star det Ho Chi Minh. Pa bagageslippen star det SGN (Saigon). Jag kan medge att det finns en viss mystik kring staden med tva namn och landet, med allt vad det varit med om. Fast mitt forsta intryck - forvisso efter att ha varit har typ tva timmar - ar inte kanonpositivt. Dimper ner mitt i backpackergettot, dit jag i och for sig bett chaffisen kora mig. Har ju inte bokat nagot sa jag valjer ett hostel pa mafa och sager "ta mig hit". Har ar plagsamt mycket vasterlandska turister. Jag kastar in vaskan pa rummet och gar ut for att fixa lite middag. Hamnar bredvid en tysk med hastsvans. Bara en sadan sak. Lovar att han heter Dieter. Maten, en biffrora med lite gronsaker och ris, ar helt ok men for lite kryddad. Tar in den lokala pilsnern, Saigon Draft Beer, en aningen blaskig historia.
Men ok - man ska inte doma ett land eller ens en stad efter ett par timmar bland lallande backpackers och Britney Spears och Green Day ur hogtalarna. Ska nog lyckas hitta lite krigsromantik.
Har singat upp rummet for tre dagar, imorgon blir det tour for att se underdjordiska installationer under kriget, en dag vill jag bara knalla runt och spakulera, och sen maste det natirligtvis akas bat pa Mekong. Museet over kriget ska man visst se ocksa.
Nu kan jag inte skicka data pa varken min egen eller jobbmobilen, sa det har med resebloggandet riskerar hamna i dvala. Kul sa lange det varade. Tjenamors.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte byta upp dig lite, vad gäller boendet, åtminstone något dygn? Bostadsbidraget vet du ...

Fortfarande inget kakel uppe i ditt badrum. Egentligen ingen märkbar skillnad sen sist, möjligen lite rörigare.

Kommer telefonen att vara obrukbar som bloggsändare under resten av resan? /mor

Anonym sa...

Gillar att läsa resbloggar, så även denna. Det brukar för mig vara att resa på ett enkelt och billigt sätt samt att bli ressugen, så även denna. Men i första hand blir jag hela tiden sugen på en bira. Vem kan ge mig en bira nu!?

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest