Chittagong-skepp i SvD
Till slut fick SvD in mitt reportage från Chittagongs skeppskyrkogård som blivit ställt, som det heter, ett antal gånger av askmoln, jordbävningar, kraschade presidentplan och annat elände. Sådan är journalistiken. Men idag kan man läsa min rapport på sid 14-15 i SvD.
- Läs artikeln på nätet: klicka här för sig 14 och här för sid 15
Rent hälsomässigt ser det nu aningen dystrare ut för arbetarna där än det gjorde i januari. Då fattade regeringen i Bangladesh beslut om att alla fartyg måste vara dokumenterat fria från asbest och andra gifter innan de skrotas. Skrotbranschen rasade och arbetarna, en aning paradoxalt, protesterade eftersom de är rädda att förlora jobben. Och för någon vecka sedan backade regeringen, så att det nu åter är tillåtet att hantera vilka gifter som helst där på stranden.
Det tidigare norskägda tankfartyget BW Saga som finns i texten är inte med på bild i tidningen – men väl här:
- Vesseltracker: Mer info om BW Saga
BW Saga ägdes tidigare av det norska rederiet BW Gas, med undertiteln "The leading clean energy carrier", som kör olika typer av tankfartyg. När jag samlade information till artikeln ville jag ställa frågor till BW Gas om skrotningen av BW Saga i det smutsiga Chittagong, men varken vd eller informationschef valde att höra av sig.
TV: Intressant nog finns även filmer från ombord på BW Saga på Youtube. Klicka play:
• • •
Mer Bangladesh: Helt bortsett från skeppsskrotar och annat så tycks regeringen ha säkrat finansiering för bygget av en modern motorväg mellan Dhaka och Chittagong, enligt en artikel i Financial Express. Det är ett glädjande tecken – inte vägen i sig så mycket som att det kommer in pengar i landet. Brist på investeringar, särskilt till infrastrukturbyggen, är ett av Bangladesh största problem idag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar