BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

söndag 16 oktober 2011

SKÄRGÅRD: Årets båtfinal

Årets sista båtmiddag vid hamnen på Ingarö.
Ett sista adjö till sommaren
Det är sorgligt, men nu är det dags för båtuppläggning. Lördagen och söndagen tillbringade jag på varvet vid Ingarö med att tömma och säga hejdå till båten och lämna in nycklarna till kranpersonalen. Men alltihop gick inte riktigt som jag hade tänkt mig.

Oktoberskärgård.
Jag ska strax sätta upp kapellet.
På lördagen, med sitt fina väder, beslutade jag att ta en tur i innerskärgården, årets sista båttripp. Det finns en fin vik ett par distansminuter ut åt öster där jag varit tidigare. Att köra dit gick bra. Men när jag kom fram så gick plötsligt oljelarmet: maskinen påstod sig ha brist på olja. Vad i helvete? Av med motorn, i med ankaret, upp med maskinluckan. Där hade olja sprutat ned halva motorutrymmet. Det visade sig att en liten ledning gått läck och motoroljan pressats ut med högt tryck genom hålet. Tursamt nog hade jag en dunk motorolja med mig och lyckades laga hålet hjälpligt med en slangklämma och en trasa. I sex knop kunde jag sedan tuffa tillbaka till bryggan.

Sedan skulle jag hem med bilen. Ut på Värmdöleden, och – pang! – punka på vänster fram. Tack för den. Det blev bärgningsbil till en däckfirma i Nacka.

På söndag gick allting aningen bättre, jag punpade ut en och en halv hink spillolja ur skrovet, tömde båten på en hel del prylar, lagade årets sista båtmiddag och satte till sist på kapellet. Och sa hejdå till den här båtsommaren. Som varit helt fantastiskt. Men, det måste jag säga, just nu känns det rätt tungt att det är ett halvårs vinter att kämpa sig igenom innan det är dags att lägga i och ut igen.

Hejdå, sommaren 2011.
Och välkommen, sommaren 2012. Vi väntar redan på dig.

Hejdå, båten. Ses nästa sommar.

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest