BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

söndag 22 maj 2011

SKÄRGÅRD: En lördag ombord

Det blev i alla fall en dagstur

En dagstur är också en tur, bättre än ingen alls, och lördagens båtresa gick till Skepparviksviken på södra delen av Fågelbrolandet (se kartan). Där finns några små bryggor som passar bra att lägga till vid någon timme. Bilder här. En holme mitt i viken har bryggor som jag inte vet om de är privata eller inte, men det var i lördags i alla fall tomt på båtar, så beroende på vindriktningen går det att få lä hur som helst. Vid viken strax väster om Skepparviksviken, Malmakvarn, finns dessutom en liten gästhamn.


De här vikarna ligger mellan Ingarö och Fågelbrolandet alldeles innan man kommer ut på Nämndöfjärden. Distansen t&r från min båtplats är 13 NM.

Någon av kommande helger planerar jag en tur till Bullerö, strax öster om Nämndöfjärden och i yttersta kustbandet. Det ska börja gå turer dit i sommar och jag vill helst hinna se idyllen innan den översköljs av turister. Bullerö ägdes tidigare av formgivaren Bruno Liljefors, vars jakt- och feststuga man kan gå och beskåda.

En annan plan är att åka och studera några av de många försvarsanläggningar som numera håller på att bli turistdestinationer på olika håll i skärgården, sedan det fasta invasionsförsvaret rustats ned. En bra artikel om detta, rubricerad "Bergtagen", med reportage från den tidigare hemliga anläggningen på Landsort söder om Stockholm, publicerades i SvD Kultur den 3 april 2011.


När vi är inne på det området kan jag även tipsa om en mycket spännande "understreckare" som SvD publicerade 2009, om de hemliga tyska trupp- och vapentransportfartygen genom den svenska skärgården under kriget. Än idag tiger de som vet om vad de såg i Roslagen under andra världskriget. Bra läsning.

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest