BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

måndag 8 mars 2010

KINA: Vinter i Peking – Shanghai nästa

Lämnar Peking ikväll med nattåget till Shanghai som tar tio-tolv timmar. Ska bli intressant. Det blir ett par dagar till i Peking mot slutet av Kinavistelsen – som man med fördel kan ägna åt den gigantiska Silk Market i östra Peking, ett gigantiskt varuhus fullt med plagiatgrejor. Även om man inte köper så mycket så är det en given sevärdhet.

Snön har lagt sig över Peking över natten. Jag som trodde jag skulle lyckas undvika vintern men med en dryg vecka kvar innan jag tar mark på Arlanda så sket det sig. Idag, innan tåget går ikväll, ska jag köpa ett nytt objektiv till kameran (se bild) och därefter gå och kolla på det forna kejserliga Sommarpalatset, som nu hastigt och lustigt förvandlats till ett Vinterpalats.

?ui=2&view=att&th=1273b4a9246a9b26&attid=0.1&disp=attd&realattid=ii_1273b4a9246a9b26&zw    

To be continued.

3 kommentarer:

Anders sa...

Se till så du inte blir "sjanghaiad" i Shanghai bara!
Vad är väl lite futtig snö i Kina mot en rejäl vargavinter i Norden!?
Fortfarande mycket snö kvar men
nu börjar dajsmejan göra sitt.
Våren kommer smygande om hörnet.
VÄLKOMMEN HEM!
Pappa

Anders sa...

...dagsmejan...

Anders sa...

...dagsmejan...

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest