BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

torsdag 14 januari 2010

AUCKLAND: Bättring på väderfronten


Erik laddar för Big Day Out
Glöm allt jag sagt om vintervärme i Nya Zeeland: idag är den 25-30 grader och strålande sol. Mesta delen av morgonen och förmiddagen satt jag och mejlade men nu har jag varit ute och käkat lunchsallad, gått ner till hamnen, legat i parken och tagit en kaffe medan jag läste New Zealand Herald. De toppar med en lokal vinkel på katastrofen i Haiti: en nyzeeländsk familj är försvunnen i rasmassorna. Även en välskriven helsida inne i tidningen.

Av det lilla jag sett av Auckland hittills – gått längs Queen Street ner till hamnen, lite smågator och tillbaka – så känns stan som en sorts Sydney-light. De har även en "harbour bridge" (bilden) fast väldigt mycket mindre storslagen än Sydney Harbour Bridge. Nåt extravagant operahus syns inte till.

Efter en väldig massa krångel har jag lyckats ladda upp mitt australiensiska kontantkort (nr +61 410 825018), se tidigare inlägg. Nu går det att messa på det. Eller bör gå, är kanske säkrast att säga. Jag orkar inte dra hela storyn, men om jag bara nämner undermålig backoffice-teknik på Vodafones hemsida, login-error och urusel kvalitet på samtalet via Skype med kundtjänsten i Australien – som kom med felaktigt påstående att man inte kan ladda pengar från utländska kreditkort – så anar man vart man hamnar.

Idag har jag även köpt biljett till Big Day Out, en konsertaktivitet som hålls här och i Australien under sommaren (svensk vinter alltså). Det faller sig så att den är i morgon den 15 jan på en stadium utanför stan. Ska bli kul. Har koll på få av artisterna men Lily Allen spelar i alla fall imornnkväll.

Nu efter att allt detta är i ordning ska jag skriva nån timme eller två och sen gå ut och få mig en pilsner och lite middag.

Parken.

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest