BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

torsdag 9 juli 2009

FLYG: Checka in - via mobilen


Teknik ska minska flygplatsköer
Tekniska lösningar via internet och mobiltelefon gör att köer vid flygplatserna förhoppningsvis minskas. Nyss checkade jag in via sms på SAS flight SK 535 kl 09.30 imorgon från Arlanda till Dublin. Ett sms skickades till mobilen och för att checka in uppmanades jag att svara "ja". Samtidigt gick ett mejl till min adress med en länk för incheckning via internet. Där finns även möjlighet att välja säte i planet med mera (se bilden till höger).

Jag har testat liknande system flera gånger tidigare, bland annat hos Air France om jag minns rätt. Syftet är förstås att minska köerna vid incheckningsdiskarna på flygplatserna. Alla som stått i en sådan vet att de är tröttsamma.

Men vad gör man egentligen när man kommer till flygplatsen och redan är incheckad? Du måste fortfarande få ett boardingkort och bli av med väskan. Därför har det installerats en automat, liknande dem SJ har för tågbiljetter, som skriver ut boardingpasset. För bagaget, om man nu inte klarar sig enbart med handbagage (vilket jag räknar med till Irland), finns en "bagage drop" där man sätter en remsa med destinationen på väskan och kastar in den.

I det svars-sms som kom efter min incheckning står det:
"Boardingkort behövs. (...) Hämta bagtags/boardingkort i automaten; ta med din bokningsref. Bagdrop stänger 40 min före avg."

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, jag vet. Tobbe var med och försökte tala deras tekniska lösning till rätta. Men de vill helst inte lyssna med det örat.

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest