BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

tisdag 17 februari 2009

Om visumprogram till USA på nätet



USA har infört en elektronisk variant av den blankett, I-94W, man alltid fyller i på planet som turist. Programmet kallas Visa Wavier Program och innebär att man redan är registrerad i systemet när man kommer till Immigration vid flygplatsen. Det har sagts, och står även på den information jag fick i New York, att den elektroniska blanketten är obligatorisk (from den 12 januari 2009). Detta stämmer dock inte, jag fyllde i min vanliga pappersvariant på planet och kom in utan problem. Men möjligen sparar man lite tid vid ankomsten, även om jag tror att det är marginellt. Man ligger kvar i systemet i två år efter att man blivit godkänd. Vissa uppgifter är samtidigt resespecifika och måste uppdateras inför varje resa för att ansökan ska vara aktuell, som jag fattar det.

Jag gjorde ansökan nu på min resedator och svaret kom direkt (se bilden). Det var ju bra.

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest