BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

tisdag 17 februari 2009

Kambodja: Pol Pots hantlangare inför rätta


Röda khmerernas tortyrfängelse Toul Sleng, Phnom Penh, Kambodja. Foto: Erik Bergin

Jag läser att rättegången mot de av Röda Khmererna som ännu är i livet har inletts i Kambodja. Det är glädjande nyheter. Regmen under några år på 1970-talet är sannolikt en av de värsta hittills.

SvD.se rapporterar:

Norng Chan Phals pappa greps och fördes bort 1978, när Norng Chan Phal var 7 år gammal. Ett halvår senare greps också hans mor och 7-åringen och hans bror tvingades följa med henne in i fängelset. Mamman stängdes in i en cell medan Norng Chan Phal och hans bror fick bo i fängelseköket och hjälpa till med trädgårdsarbete.

– Jag såg min mamma titta på oss genom fönstret. Sedan såg jag henne aldrig mer, säger Norng Chan Phal som pratade med flera medier på en presskonferens inför rättegången.

Inga kommentarer:

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest