BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

lördag 23 februari 2008

På vulkanens sluttning


MOUNT KANLAON. Ska bo inatt på den aktiva vulkanen Mount Kanlaons sluttning. Det är beckmörkt häruppe nu men jag kan ana ljusen nerifrån kusten mellan molnen. Vulkanen är 2465 meter, jag kan gissa att jag är på knappt halva den höjden.

Det var lite äventyrligt att komma hit. Pga ett missförstånd/dålig beskrivning i guideboken trodde jag att det var en baggis att ta sig upp på sluttningen från en stad som heter La Carlota. Så icke. Det var visserligen bara ca 15 km, men vägen bitvis den sämsta jag åkt på. Mc-sidovagntaxin jag hyrde fick kämpa över grusstig med grova stenar på ettans växel och jag lättade från sätet ett par gånger i guppen. Det mörknade och rakt fram syntes konturen av vulkanens tratt svagt mot himlen. Mäktigt faktiskt. När vi kom fram till det första stället man kan bo på -
det finns flera - satt det en skylt med Closed, men jag o taxichaffisen fick några ungar att fixa fram ett rum.

Ska kolla in stället mer imorgon, nu ska jag mest se om butiken en bit härifrån är öppen. Jag får se vad det blir av det hela, men det är ju coolt att ha bott på en vulkan. I vilket fall har jag fått nytta av min Maglite-lampa jag köpte på Clas Ohlsson.

1 kommentar:

Anonym sa...

Måtte den vulkanen hålla igen några dygn framåt åtminstone! Lite väl äventyrligt i min smak, men det är kittlande att läsa om det. Som vanligt men med lite extra skärpa: Take care!!! /kiamor

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest