BLOGGEN HAR FLYTTAT

Denna sida uppdateras inte längre. Min reseblogg En Resande Reporters Äventyr har fått en ny form och ny adress: erikbergin.com

lördag 31 mars 2007

Ormvin och en sorglig australiensare

Mekong. Visst har det en speciell odesmattad klang. De som sett filmen Apocalypse Now har kanske en bild fran Mekongfloden av en mullrande kanonbat pa vag norrut mot en osaker destination. Idag flyter fredliga pramar fram saktmodigt, om an fortfarande mullrande, pa floden dar jag tillbringat de senaste tva dagarna. Det var mycket lyckat. Vi avgick fran Saigon i forrgar och tuffade forst nedfor Saigonfloden och sedan in i deltat. Lokalbefolkningen dar livnar sig framst pa fiske, jordbruk och i allt storre grad turism. Jag har sett dem handla livsmedel pa en flytande marknad, tillverka nudlar, ris och kokosgodis. Jag har provdruckit ris- och ormbrannvin och akt kanot inne i en gron smal gang formad av djungeln. Fantastiska bilder.








En flytande marknad och jag i vietnamisisk hatt.


Det har med vilka manniskor man moter blir allt mer intressant. I Mekonggruppen var foljande nationer representerade: Sverige, Belgien, Frankrike, Italien, Tyskland, Singapore, Japan, Australien och guiden som var fran Vietnam. Kan ha glomt nagon. Jag kom att sarskilt hanga med en tjej fran Belgien, vars pappa tavlar i varmluftsballongflygning, och en kille fran Singapore som ar bankir vid storbanken HSBC. Fick hans kort. Alltid bra att kanna en bankir.

Fyra australiensare var med, varav tva broder, Larry och Gary, coola killar som tyvarr kommit av en sorglig anledning: Larry stred i australiensiska flottan under kriget (antar att det var Vietnamkriget, for han var inte sa gammal att han kan ha varit med under WWII) och var bland annat stationerad i Mekongdeltat. Nu ville han gora resan dit igen eftersom han vet att det blir hans sista. Han ar drabbad av en muskelsjukdom som far musklerna att tvina bort och han vet att han kommer att bli rullstolsbunden och till slut kvavas ihjal. An sa lange klarar han sig med kapp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Låter ju som ALS vilket drabbade bl a Maj Fant och en kompis till mig. Fy faan vilken skit. M.

Anders sa...

Fint att höra från dig igen. En fördel att resa på egen hand är ju att man kommer i kontakt med så många trevliga och spännande (förhoppningsvis) människor. Mekong är en häftig upplevelse.
Synd om Aussie mannen. Allt blir någon gång det sista. Nu ska jag till Vadstena och köra folka -56 i vårvädret. Pappa

Annons
Annons

Hitta din biljett enkelt - sök flyg via kartan

Klicka på din avreseort, leta fram din destination och klicka på "Show Flights".
Här är alla platser dit jag rest